WAŻNA DOKUMENTACJA UCZNIA – OPINIE I ORZECZENIA
DOKUMENT |
PRZYCZYNA WYDANIA |
UPRAWNIENIA |
ORGAN WYDAJĄCY |
PODSTAWA WYDANIA DOKUMENTU |
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
1. Niepełnosprawność: - uczniowie niesłyszący i słabo słyszący - uczniowie niewidomi i słabo widzący - uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją - uczniowie z upośledzeniem umysłowym - uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną 2. Niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
- specjalna organizacja nauki i metod pracy dostosowana do niepełnosprawności - możliwość dostosowania warunków zdawania egzaminów zewnętrznych (egzaminu gimnazjalnego i maturalnego) - otrzymanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego opracowanego przez nauczycieli i specjalistów - zajęcia rewalidacyjne (dla niepełnosprawnych), resocjalizacyjne (dla niedostosowanych społecznie) oraz socjoterapeutyczne (dla zagrożonych niedostosowaniem) - pomoc psychologiczno-pedagogiczna - możliwość przedłużenia okresu kształcenia |
poradnie psychologiczno - pedagogiczne |
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę - wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego |
Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego |
Uczniowie, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły |
- realizacja podstawy programowej w sposób dostosowany do aktualnego stanu zdrowia ucznia - możliwość realizowania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na terenie domu lub szkoły |
poradnie psychologiczno - pedagogiczne |
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę - wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego |
Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności |
Uczniowie niepełnosprawni: - upośledzenie umysłowe - choroby psychiczne - zaburzenia głosu, mowy, choroby słuchu - choroby narządu wzroku - epilepsja - choroby układu oddechowego i krążenia - choroby układu pokarmowego - choroby układu moczowo – płciowego - choroby neurologiczne - inne, w tym schorzenia metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego |
- uprawnienia uzależnione od stopnia niepełnosprawności - legitymacja szkolna uprawniająca do ulg ustawowych przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego - zaświadczenie dla rodzica/opiekuna uprawniające do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego - uzyskania pomocy z PFRON oraz DŚR |
Powiatowe Zespoły do spraw orzekania |
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia - potwierdzone kserokopie całej dokumentacji medycznej - wniosek rodzica/prawnego opiekuna |
Opinia |
Uczniowie klasy III gimnazjum przewlekle chorzy – wady wzroku (większe niż +3,0D lub -4,0D), nasilone alergie, astma, opieka poradni neurologicznej, kardiologicznej, laryngologicznej, ortopedycznej, endokrynologicznej i inne schorzenia o charakterze przewlekłym ograniczające wybór kierunku dalszego kształcenia |
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego stanu zdrowia ucznia - pierwszeństwo przyjęcia ucznia do szkoły ponadgimnazjalnej zgodnie z ustalenia regulaminu rekrutacji szkoły |
poradnie psychologiczno - pedagogiczne |
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę - wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego |
Opinia psychologiczno – pedagogiczna |
- Uczniowie z trudnościami w nauce - Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia - Uczniowie z trudnościami wychowawczymi - Uczniowie wybitnie uzdolnieni - Uczniowie z wadą słuchu lub głęboką dysleksją - Uczniowie ze schorzeniami niekwalifikującymi się do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego |
- dostosowanie metod i form pracy, system oceniania ucznia do jego specjalnych potrzeb edukacyjnych - dostosowanie warunków i form egzaminu zewnętrznego – gimnazjalnego i maturalnego – zgodnie z komunikatem Dyrektora CKE
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki - zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego - dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego stanu zdrowia ucznia |
poradnie psychologiczno - pedagogiczne |
- wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ucznia pełnoletniego
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę w przypadku ubiegania się o opinię ze względu na wadę słuchu lub inne problemy zdrowotne |
Opracowały: pedagodzy J. Piłat, A. Dobrzycka
pielęgniarka szkolna: A. Smoleńska