„Energetyczne dylematy XXI wieku – energia słoneczna cz.1”
Dobiegł końca projekt ekologiczny (część I), którego organizatorem było II LO w Elblągu. Wszystkim uczniom oraz ich opiekunom serdecznie dziękujemy za wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu. Gratulujemy zwycięzcom konkursu, czyli grupie młodzieży z Zespołu Szkół Pijarskich w Elblągu! Mamy nadzieję, że w większym gronie spotkamy się w przyszłym roku.
W części I projektu uczestnicy wykonywali następujące zadania:
PLAKAT w technologii komputerowej pt.: „Postaw na Słońce”, promujący wykorzystanie energii słonecznej; plakat należało udostępnić na stronie internetowej i/lub facebook’owej swojej szkoły podstawowej;
W dniach 28.11.2022r. – 05.12.2022r. uczniowie klas II i III uczestniczyli w Treningu zachowań asertywnych z elementami redukcji stresu. Zajęcia prowadzone przez psycholog Ewelinę Molską-Ciepłuch odbywały się w ramach projektu Młodzieżowi Liderzy Profilaktyki Elbląga. Głównym celem działań jest niwelowanie zagrożeń i ochrona młodzieży przed problemowym używaniem środków psychoaktywnych poprzez stworzenie zespołów uczniów przeszkolonych do podjęcia działań na rzecz lokalnej społeczności.
Od jutra przez najbliższy tydzień uczestniczymy na zajęciach informatyki w Tygodniu Edukacji Informatycznej. W tym roku będziemy w praktyce poznawać tajniki sztucznej inteligencji - trochę poważnie i trochę z przymróżeniem oka.
Nasza działalność skupi się na ciekawej aktywność AI dla Oceanów: https://code.org/oceans
Sukces projektu AI for Youth w Polsce!
W Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbył się finał projektu AI for Youth Sztuczna Inteligencja dla młodzieży. AI for Youth to pilotażowy projekt realizowany przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz firmę SDA na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii, którego celem było wyposażenie uczniów i nauczycieli w kompetencje z zakresu sztucznej inteligencji.
"To był bardzo intensywny rok dla młodzieży. Uczniowie uczyli się czym jest sztuczna inteligencja, na czym polega ta technologia oraz - co najważniejsze - jak można ją wykorzystać w dobry sposób, rozwiązując problemy które nas i uczniów otaczają. AI for Youth to niesamowita przygoda edukacyjna, ale też sposób na podniesienie swoich kompetencji programistycznych. To też okazja do rozwoju kompetencji przyszłości"- mówi Tomasz Piontek szef Pionu Zastosowań w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym.
W telegraficznym skrócie ...
3.11.2022r. pojechaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zobaczyliśmy kilkudziesięciu młodych, świetnie zapowiadających się programistów sztucznej inteligencji i wróciliśmy.
W międzyczasie Ania opowiadała wielu osobom o swoim projekcie i wspólnie z p. wicedyrektor Agnieszką Antoniuk-Rumak zachwycaliśmy się kreatywnością młodych ludzi podziwiając umiejętności i pasję.
Z dumą, radością i podziwem informuję, że Ania Wlizło, uczennica klasy 3E uzyskała tytuł Finalisty konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022, której merytorycznym patronem jest firma INTEL.
W projekcie, razem z Anią i innymi uczniami, braliśmy udział od października 2021r.
Do konkursu zgłoszono 88 prac z całej Polski, a jury wyłoniło 30 prac finałowych.
3 listopada 2022r. jedziemy do Warszawy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii na Galę Finałową.
Gratuluję Ani sukcesu, a pozostałym uczestnikom projektu wytrwania do końca w trudnej sztuce programowania sztucznej inteligencji.
Poniżej prezentacja projektu Ani:
Europejski Tydzień kodowania dobiegł końca - czas wrócić do programu zajęć.
Mam nadzieję, że wielu uczniów "połknie bakcyla" kodowania i powstaną nowe, lepsze aplikacje na Androida oraz iOS'a.
Byliśmy jedyną szkołą średnią z Elbląga, która zgłosiła aktywność w projekcie - https://codeweek.eu/events
Z okazji Dnia Drzewa przypadającego 10. października, klasy 1c i 2c obejrzały w kinie Światowid projekcję francuskiego filmu pt. Serce dębu.
Choć podczas całego, 80-minutowego filmu nie pada ani jedno słowo, to obraz wciągający i poruszający, czasem śmieszny, a czasem smutny. Technologia filmu (4K) pozwala poczuć się jak w środku lasu, wspaniałe zdjęcia i przejmująca muzyka lub czasami odgłosy przyrody dają poczucie relaksu i ukojenia.
Film ten to dokument, zapis roku z życia majestatycznego drzewa i jego mieszkańców. Głowni bohaterowie (wiewiórki, ryjkowce, sójki, mrówki, myszy polne) przeżywają w nim codzienną walkę o pożywienie, schronienie i przetrwanie, ale również mnóstwo emocji. Możemy dostrzec tam strach i radość, złość i miłość. Wszędobylska kamera Mathieu Giombiniego pozwala zajrzeć nie tylko do gniazd, dziupli i między korzenie drzewa, lecz nawet do wnętrza żołędzia, w którym rozwija się larwa słonika żołędziowca.
Od poniedziałku zaczynamy zabawę w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Przez najbliższe 2 tygodnie, na lekcjach informatyki, będziemy tworzyć (kodować) aplikacje na Smartfony z systemem Android.
Wykorzystywać będziemy aplikacje WEB: MIT App Inventor, Thunkable lub Kodular.
W zależności od stopnia zaawansowania powstawać będą:
1. aplikacja Rysowanie (pobierz gotową aplikację):
28 i 29 września 2022r.
O grzybach, choć mamy z nimi do czynienia na co dzień, zazwyczaj bardzo mało wiemy. Myślimy „grzyby” i . . . widzimy w wyobraźni pieczarki, muchomory, prawdziwki. Tymczasem grzyby stanowią ogromną grupę bardzo zróżnicowanych organizmów. Szczególnie fascynujący jest świat grzybów w rozmiarze „S”. Aby je dostrzec, trzeba długo wpatrywać się w jedno miejsce: we fragment kory, w przekrój pniaka, w suche gałęzie, czy w zniekształcony listek upstrzony plamami. Taki właśnie fragment przyrody poznali nasi uczniowie, biorący udział w terenowych warsztatach mykologicznych. Prowadzący – dr Grzegorz Fiedorowicz (UWM) – przedstawił świat grzybów, jakiego dotąd nie znaliśmy. To one tworzą sieć łączącą ze sobą rośliny i zamykają koło obiegu materii. Jadalne, niejadalne i ich trujące sobowtóry; pasożytnicze i saprotroficzne; workowce i podstawczaki; mikrogrzyby i makrogrzyby; lecznicze i smaczne – oto cała gama różnorodności grzybów w Lesie Bażantarnia, którą mogliśmy zobaczyć, dotknąć, a nawet posmakować.
Lidia Nawrocka
Katarzyna Zarzeczna