DYŻUR PEDAGOGA - GABINET 16B
TELEFON - 55 625 88 93
ALICJA DOBRZYCKA |
Poniedziałek
|
Wtorek |
Środa |
Czwartek | Piątek |
9.00-15.00
|
8.00-15.30
|
7.00-13.00
|
8.00-15.00
|
7.00-12.00
|
MAGDALENA SZCZYPIŃSKA |
Poniedziałek
|
Wtorek |
Środa |
Czwartek | Piątek |
|
9.00-12.30
|
11.00-14.30
|
7.45-11.15
|
|
Depresja nie jest chwilowym obniżeniem nastroju. To poważna choroba, która znacznie utrudnia funkcjonowanie w wielu sferach życia. Jest źródłem cierpienia dla osób, które jej doświadczają. To choroba, która dotyka miliony osób w Polsce, także młodych ludzi.
Depresja może dotknąć każdego człowieka bez względu na płeć, wiek czy status społeczny. Często rozwija się latami, dyskretnie i powoli odbierając radość z życia. Charakteryzuje ją uporczywy smutek, brak energii, brak zainteresowania czynnościami, które dotąd sprawiały przyjemność i dawały satysfakcję. Towarzyszyć jej mogą problemy ze snem (bezsenność lub ospałość), niepokój, trudności z koncentracją, utrata poczucia własnej wartości, poczucie winy lub beznadziei istnienia.
W całej Polsce działają telefony zaufania, z których można skorzystać. Są to:
Wsparcie można znaleźć również w internecie, m.in. na stronach takich jak:
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu – https://www.ore.edu.pl/2024/01/dzien-bezpiecznego-internetu-dbi-2024/
19 oraz 26 października 2023r. w klasach pierwszych i drugich odbyły się zajęcia "Odpowiedzialność prawna nastolatków" prowadzone przez funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w Elblągu. Młodzież rozmawiała z policjantami na temat różnych zachowań ryzykownych, np. hejtu, cyberprzemocy, przejawów demoralizacji oraz ich prawnych konsekwencji. Informacje przekazane były w interesujący sposób. Zajęcia urozmaiciły filmy wyjaśniające czym jest hejt, jak powstaje i jaki jest jego wpływ na życie młodego człowieka.
Każdy powinien posiadać wiedzę na temat konsekwencji przekraczania norm.
Dziękujemy podkom. K. Stankiewicz i asp. J. Rokowskiemu za pomoc młodzieży w dojrzewaniu do dorosłości i odpowiedzialności.
10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji. Pojęcia użyte w tej definicji mają szerokie znaczenia. Ich rozumienie jest subiektywne, uwarunkowane kulturowo i środowiskowo.
Zdrowie psychiczne nie oznacza zatem jedynie braku chorób. Przejawia się również w:
źródło:https://pacjent.gov.pl
Zachęcam do lektury poradników:
10 października 2023r. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został zainicjowany w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Każdego roku Federacja wybiera do promowania nowy temat. Tegoroczne święto odbywa się pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”.
Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-
Warto przypomnieć kilka informacji na temat dysleksji.
Dysleksja rozwojowa
O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narzędziach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej.
Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
W przypadku specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (głównie arytmetyki) można używać terminu dyskalkulia. Czasem trudności te występują jednocześnie, kiedy indziej mają charakter trudności izolowanych, ograniczonych do jednej umiejętności. Gdy dysleksja i dyskalkulia występują razem, są przyczyną poważnych niepowodzeń szkolnych. („Uczeń z dysleksją w szkole -
W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem profesor Martę Bogdanowicz.
Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).
Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podlożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne.
Terminologia
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
-
-
-
Przyczyny
Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Objawy dysleksji rozwojowej
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
-
-
(brzydkie pismo);
-
-
-
-
-
-
-
źródło:https://www.ptd.edu.pl
Przydatne materiały:
Strona 1 z 3