Nabór uczniów II klas gimnazjalnych do zajęć testujących z fizyki X-2011-VI 2012
Aż 1020 dodatkowych godzin zajęć z fizyki dla 180 uczniów proponuje Urząd Miejski w nowym roku szkolnym.W ramach projektu „Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych” wprowadza się innowacyjne metody i formy pracy nauczania fizyki w elbląskich szkołach gimnazjalnych – metody eksperymentu, badań i obserwacji, które sprawią, że od początku nauczania tego przedmiotu w gimnazjum młodzież będzie w praktyczny sposób poznawać zjawiska występujące w mechanice, optyce, termodynamice itp. Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczniowie nauczą się poprawnie formułować wnioski i analizować zjawiska oraz stosować zdobytą wiedzę w życiu.
Innowacyjne metody nauczania prowadzone będą w salach wyposażonych w zestawy eksperymentalne, a dzięki swojej formie będą rozbudzały ciekawość, fascynację oraz zainteresowanie poznawaniem zjawisk i zagadnień wymagających badań. Młody człowiek już od pierwszych lekcji będzie miał okazję zapoznać się w sposób praktyczny z zasadami fizyki, a poprzez działanie i wykonywane doświadczenia będzie mógł formułować wnioski i zależności, wykorzystując przy tym ciekawe pomoce dydaktyczne.
Projekt zakłada opracowanie i wdrożenie nowych, bardziej skutecznych niż dotychczasowe, metod nauczania fizyki w szkole gimnazjalnej poprzez obserwację i eksperyment, z zastosowaniem nowoczesnych pomocy naukowych. Opracowane i testowane w projekcie metody będą opierać się głównie na dochodzeniu do zrozumienia zjawisk otaczającego świata poprzez aktywne działanie, poszukiwanie, obserwowanie i opisywanie rezultatów. Proponowana metoda różni się od dotychczas dominujących metod pogadanki i wykładu aktywnym udziałem ucznia w procesie dydaktycznym. Uczeń po przyswojeniu wiedzy teoretycznej z danego zagadnienia będzie planował i przeprowadzał praktyczne działania, a następnie na podstawie wyników tych działań formułował wnioski. Metoda ta wiąże się z większym zaangażowaniem ucznia, w większym stopniu niż metody dotychczas stosowane kształtuje u uczniów takie cechy jak: dociekliwość, ciekawość, ambicje czy cierpliwość. Metoda ta rozwija również skuteczniej umiejętności praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności związane z rozpoznawaniem i definiowaniem problemów i zależności oraz stosowaniem metod badawczych. Proponowana metoda to nowy, skuteczniejszy niż dotychczas stosowane, instrument, który w większym stopniu zachęci i zaangażuje uczniów do rozwijania kompetencji naukowo-technicznych poprzez naukę fizyki, a jednocześnie rozwiąże problem małego zainteresowania uczniów edukacją na kierunkach politechnicznych i matematyczno-przyrodniczych.
W roku szkolnym 2011/2012 planuje się przeprowadzenie 1020 godzin zajęć testujących dla 180 uczniów II klas gimnazjów. Zajęcia prowadzone będą w grupach ok. 12 osobowych i odbywać się będą raz w tygodniu po 2 godziny.
Zainteresowani uczniowie z drugich klas gimnazjalnych proszeni są o zgłoszenie chęci udziału z zajęciach testujących w sekretariacie szkoły. Nabór do zajęć testujących ogłoszony jest od dnia 22.09.2011 do dnia 30.09.2011r.
Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych w zakresie nauk matematyczno -przyrodniczych poprzez opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych metod nauczania.