II Liceum Ogólnokształcące to szkoła kształcąca z pasją. Jest w nas - Jagiellończykach - chęć do poznawania nowego, do próby rozumienia świata, do oswajania tego, co jeszcze „w oddali na horyzoncie”, a przede wszystkim jest w nas chęć do realizacji razem, w grupie. Bo pasja łączy!
Nic dziwi, że do szkoły powracają dawni uczniowie, obecnie wykładowcy, przedsiębiorcy, naukowcy. Pasja zaprowadziła ich pięknymi ścieżkami przygód zawodowych do sukcesu. Dziś mogą o tym opowiadać obecnym licealistom. Ale nie tylko absolwenci dzielą się swoją pasją. Szkoła nawiązuje kontakty z uczelniami, bankami, firmami. Bo w nich pracują pasjonaci, którzy widzą, jak ważne jest wymienianie się poglądami, doświadczeniami i wiedzą z młodym pokoleniem. Już kolejny raz grupa ludzi z sercem bijącym w rytm melodii poznawania i dzielenia się doświadczeniem spotkała się. W tym roku 4 listopada 2022r. na Inauguracji Roku Szkolno-Akademickiego 2022/2023 w II LO.
Relację oglądaj tu https://olsztyn.tvp.pl
Dla szkoły to kolejny „DZIEŃ Z PASJĄ”. Tegorocznym tematem przewodnim był zrównoważony rozwój analizowany na wielu płaszczyznach i obszarach m.in. w ekonomii, gospodarce, ekologii i medycynie. W uroczystość inauguracyjnej w auli szkolnej udział wzięli uczniowie klas pierwszych, wykładowcy, pracownicy naukowi zaprzyjaźnionych uczelni oraz zaproszeni goście.
Wykład inauguracyjny „Tajniki zrównoważonego rozwoju” wygłosiła dr hab. Małgorzata Gawrycka, Dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz dr Michał Tomczak, dr Paweł Wityk, WZiE PG. Następnie uczniowie rozeszli się do gabinetów, by uczestniczyć w całej plejadzie przygotowanych warsztatów, zajęć i prezentacji.
Oglądaj relację (od 5:48) https://olsztyn.tvp.pl/64359733/51122-godz-1830
Oto pełna lista różności naukowych:
Wykład: „Rola humanisty w tworzeniu zrównoważonego świata”
dr Magdalena Gliniecka-Rękawik, PPP nr 1 w Elblągu
Wykład: "Lekcja prawa"
dr Marcin Kazimierczuk, Wydział Preawa i Administracji, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski
Wykład: „Bezpieczny młody kierowca-wybrane aspekty zrównoważonego rozwoju”
aspirant Agnieszka Kudosz, Komenda Miejska Policji w Elblągu, Wydział Ruchu Drogowego
Wykład: „Bezpieczny młody kierowca-wybrane aspekty zrównoważonego rozwoju”
komisarz Wiktor Kaczmarek, Komenda Miejska Policji w Elblągu, Wydział Ruchu Drogowego
Wykład: „Arytmetyka modularna i jej zastosowanie”
mgr Paweł Lefelbajn, Politechnika Warszawska
Wykład inauguracyjny: „Tajniki zrównoważonego rozwoju”
dr hab. Małgorzata Gawrycka, Dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
dr Michał Tomczak, dr Paweł Wityk, WZiE PG
Wykład: „Trendy w rozwoju energetyki alternatywnej dla paliw kopalnych, opartej na źródłach odnawialnych”
inż. Dariusz Mroczka, Dyrektor Działu Technicznego i Rozwoju firma Rockfin
Wykład: „Port, stocznia Elbląga-rozwój handlu morskiego”
prof. Andrzej Groth, Uniwersytet Gdański
Wykład: „Rozwój portu w Elblągu – szansą dla regionu”
prof. dr hab. Krzysztof Luks
Wykład: „Czy przekop Mierzei Wiślanej może być zagrożeniem dla środowiska przyrodniczego?”
dr Justyna Kobos, Uniwersytet Gdański, Wydział Oceanografii i Geografii
dr Agata Rychter, Dyrektor Instytutu Politechnicznego, Akademia Nauk Stosowanych w Elblągu
Oto relacja z dyskusji oczami naszej nauczycielki biologii - dr Lidii Nawrockiej
Przekop mierzei stał się faktem. Nadal jednak budzi emocje zarówno wśród jego zwolenników, jak i przeciwników. Każda ze stron ma solidne argumenty. W kontekście zrównoważonego rozwoju, który był tematem wiodącym tegorocznego Dnia z Pasją, warto zastanowić się nad tym, jak w rozsądny sposób, sprzyjający rozwojowi regionu, wykorzystać możliwości tej inwestycji, przy jednoczesnym poszanowaniu wyjątkowo cennego środowiska przyrodniczego, na terenie którego przekop powstał. Należy więc zadać sobie pytanie – co dalej?
Uczniowie klas I b, c oraz g wysłuchali wystąpień naukowców: prof. Krzysztofa Luksa - nauki ekonomiczne, dr Agaty Rychter (prof. ANS) – ekologia oraz dr Justyny Kobos (UG) – hydrobiologia. Prelegenci przedstawili młodzieży wnioski wynikające z ich wieloletniej pracy badawczej związanej bezpośrednio z portem w Elblągu, Zalewem Wiślanym oraz Zatoką Gdańską. Wskazali na potencjalne możliwości rozwoju naszego miasta i całego regionu dzięki przekopowi, ale także nakreślili realne zagrożenie dla środowiska związane z użytkowaniem tej inwestycji. Znaczny obszar Mierzei jest objęty ochroną jako Park Krajobrazowy Mierzei Wiślanej, a Ujście Wisły i Zalew Wiślany to obszary „ptasie” sieci NATURA 2000. Są one chronione także jako Specjalne Obszary Ochrony Siedlisk NATURA 2000, jest tam też kilka rezerwatów. Najbardziej poważne konsekwencje upatrują naukowcy w budowie i utrzymywaniu toru wodnego, polegającego na regularnym pogłębianiu płytkiego obszaru od ujścia przekopu do portu w Elblągu. Dno Zalewu pokryte jest bogatym w materiał organiczny lotnym mułem, który unosi się w wodzie po każdym wzburzeniu, więc wielokilometrowy kanał wodny będzie źródłem ciągłej chmury gęstych zawiesin, które będą miały bardzo negatywne skutki dla wszystkich organizmów zarówno roślin, zwierząt filtrujących, jak i młodocianych stadiów ryb – w tym najcenniejszych w rejonie tarlisk sandacza. Negatywny wpływ przekopu w ostateczności mogą odczuć też ludzie. Czy w mętnej, brązowej wodzie będą kąpać się turyści? Czy rybacy będą mieli co poławiać? Czy miasto i region zyska na transporcie morskim? Oby zyski wyrównały straty.
Młodzież miała możliwość porozmawiać z zaproszonymi gośćmi, uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytania. Trudno było jednoznacznie odpowiedzieć na zadane w tytule dyskusji pytanie. Czas pokaże. Z nadzieją patrzymy w przyszłość. Dzisiaj warto jednak rozmawiać, dzielić się wiedzą, współpracować, po to, aby w pełni przyczynić się do rozwoju regionu uwzględniając jednocześnie potrzeby środowiska naturalnego, a to przecież jeden z obszarów idei „zrównoważonego rozwoju”.
Wykład: „Co możesz zrobić dla planety? Nauka dla społeczeństwa-realizacja celów zrównoważonego rozwoju”
dr hab. Małgorzata Gawrycka, Dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
dr Michał Tomczak, WZiE PG
Oto notatka z zajęć Jagody Pięty z klasy 1d :
Wykład, w którym wzięliśmy udział nosił tytuł Co możesz zrobić dla planety? Nauka dla społeczeństwa-realizacja celów zrównoważonego rozwoju. Na początku każdy z nas dostał link do strony, na której mieliśmy wypisać czym według nas są cele zrównoważonego rozwoju. Pojawiały się różne propozycje, jednak większości z nas skojarzyło się to z podróżami, społeczeństwem czy środowiskiem. Następnie wykładowcy pokazali nam czym tak naprawdę są cele zrównoważonego rozwoju i klasa została podzielona na 8 grup. Każda grupa dostała po jednym celu i naszym zadaniem było wypisać co można by było zrobić aby osiągnąć dany cel. Pojawiły się różne ciekawe pomysły np. na temat ubóstwa, zdrowia i jakości życia czy odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji. Wykładowcy opowiedzieli nam również czym jest budżet obywatelski i zachęcili nas aby takowy powstał w naszej szkole.
Gdy wykład dobiegł końca przedstawiciele klasy wręczyli prezenty i podziękowali naszym gościom za interesujące zajęcia. Nie obyło się również bez prezentów dla nas, którymi były długopisy i pendrivey.
Wykład: „Ochrona środowiska-metody oznaczania zanieczyszczeń w środowisku”
dr Paweł Wityk, WZiE PG
Dyskusja panelowa: „Przekop Mierzei Wiślanej - szansa na rozwój regiony czy zagrożenie dla środowiska przyrodniczego?”
Oto wywiad, który został przeprowadzony podczas Dnia z Pasją przez Joannę Żochowską, Natalię Liber oraz Victorie Szewczyk z gościem, absolwentem IILO -Pawłem Gliniewiczem
Jaki był zamysł powstania właściwie tej fundacji?
Wiecie co, zamysł był dosyć spontaniczny, to dość długo za mną chodziło , ale jak już tutaj było wspomniane mam taki rocznik. To było związane z moimi urodzinami a konkretnie pięćdziesiątymi, tak, jakby trochę się podsumowuje, jest taki moment gdzie można podsumować trochę swojego życia , tego co się osiągnęło, ale też zobaczyć jak coś się stało, dlaczego. Tak jak wspomniałem dzisiaj, tym tropem doszedłem do tego, że w tej szkole bardzo wiele się wydarzyło, na tym poziomie naukowym, na tym poczuciu wartości własnej ale też tym relacyjnym, na nowych znajomościach , na nowych przyjaźniach, po prostu naprawdę uświadomić sobie, że to tutaj był początek wielu, wielu rzeczy. Stąd właśnie tak wracając tymi krokami pomyślałem ,że fundacja Sympatycy 2Lo. Dlaczego fundacja? Pomyślałem, że dużo zawdzięczam szkoły, czy szczególnym osobą w tej szkole. Stąd fundacja bo myśle, że jest takie marzenie, że w przyszłości zgromadzimy większą grupę tych absolwentów, niebawem Wy będziecie absolwentami i może będziecie chciały też uczestniczyć z tej drugiej strony. Takie jest marzenie.
Jasne, dziękujemy bardzo. Jak Pan wspomina lata nauki w tej szkole? Może zapadł Panu taki jeden moment, jakieś wydarzenie?
No napewno było oczywiście mnóstwo takich momentów. O Pani z chemii leciutko wspomniałem, to była Pani bardzo wymagająca, terrorystka taka ale właśnie też miała taki specyficzny żart i właśnie dla rozluźnienia atmosfery widząc ten mój instrument tak sobie tutaj kiedyś powiedziała i ta łatka do mnie przylgnęła. Dużo też zdarzeń takich o tak jak wspomniałem, te przedmioty, nie wszystkie były w moim nurcie zainteresowań tak delikatnie rzecz ujmując. Związku z tym w którymś momencie nie było takie oczywiste, że dostanę nominacje do klasy następnej, więc nawet tutaj wracając po wielu latach jest coś takiego jak pamięć mięśniowa no i muszę powiedzieć, że jak tutaj czekałem na spotkanie z Panią dyrektor to tak lekko nogi mi drżały, chociaż przyjechałem w innym celu i zupełnie w innej sytuacja ale pamiętałem te przeżycia. To jest też po tem bardzo ważne, czasami to się wiąże z jakimiś koszmarami sennymi. Bardzo dużo się nauczyłem z historii natomiast najważniejsze są moim zdaniem wasze historie i te które dzisiaj tworzycie. Moim zdaniem najważniejsze jest to patrzenie w przód. Stąd też idea tej fundacji, żeby działać z teraźniejszości w przód i inwestować w talenty a z drugiej strony też poprzez tą wdzięczność pamiętać o tych nauczycielach którzy zostawili tu serce, albo czasami ten system ich zmiażdżył powiedzmy ale to też na tym tle ci nauczyciele byli bardziej wyraziści także ja jestem przekonania, że wszystkim im ten szacunek się należy i ta pamięć którą wy możecie wraz z fundacją realizować.
Dziękujemy bardzo. Jeszcze zadamy ostatnie pytanie. Jak Pan się czuł przekraczając ponownie progi tej szkoły.
No już po części odpowiedziałem ponieważ nie byłem tutaj przez kilkadziesiąt lat a teraz jestem tu już trzeci raz więc już mniej drżą mi nogi. Mieszkam w trójmiejskie tutaj kawałek jechałem i uważam, że to było wielkie przeżycie aby stanąć tutaj na wysokości zadania i przekazać wam coś co może być w moich przekonaniu dla was wartościowe. Byłem bardzo podekscytowany i jestem dalej oraz bardzo przejęty rolą a jak jeszcze się tutaj dowiedziałem, że będzie tu występować Pani Profesor, Dziekan i Doktorzy to nie ukrywam, że było to wydarzenie ale także dzięki waszej aktywności. Mówiłem sobie a co będzie jak nikt nie podniesie w ogóle ręki, nie miałem planu B ale świetnie zareagowaliście i poczułem, że jest coś na rzeczy. Dziękuję Wam bardzo