https://www.acm.org/binaries/content/gallery/acm/ctas/hour_code_2022.jpg/hour_code_2022.jpg/acm:desktopctaOd jutra przez najbliższy tydzień uczestniczymy na zajęciach informatyki w Tygodniu Edukacji Informatycznej. W tym roku będziemy w praktyce poznawać tajniki sztucznej inteligencji - trochę poważnie i trochę z przymróżeniem oka.

Nasza działalność skupi się na ciekawej aktywność AI dla Oceanów: https://code.org/oceans

Na tej lekcji uczniowie w każdym wieku mogą zapoznać się z kodowaniem i informatyką w bezpiecznym, wspierającym ich środowisku. Po pierwsze, klasyfikują przedmioty jako „ryby” lub „nie ryby”, aby spróbować usunąć śmieci z oceanu. Następnie, będą musieli rozszerzyć swój zestaw danych treningowych o inne stworzenia morskie, które znajdują się w wodzie. W drugiej części ćwiczenia, wybiorą własne etykiety, które zastosują do obrazów losowo generowanych ryb. Te dane treningowe są używane w modelu uczenia maszynowego, który powinien być w stanie samodzielnie oznaczać nowe obrazy.

 

Poniżej artykuł z bloga największego autorytetu polskiej edukacji informatycznej, pana profesora Macieja M. Sysło:

 

Po raz kolejny Godzina Kodowania i code.org otwiera Tydzień Edukacji Informatycznej w USA (CSEdWeek, 5-11 grudnia 2022), którego celem jest powszechne wzbudzanie zainteresowania programowaniem, technologią i informatyką. Tegoroczny temat code.org, to

Odkrywaj, graj, twórz! (Explore, Play, Create!)

z głównym naciskiem na kreatywność uczniów.

Godzina Kodowania wprowadziła już w świat informatyki ponad miliard uczniów w ponad 180 krajach. Ostatnie dane od organizatorów pokazują, że w tej inicjatywie ma swoje konta ponad 630 tys. uczniów z Polski! To OLBRZYMI sukces!. Jest to zapewne najbardziej popularna inicjatywa edukacyjna na świecie, jak i w naszym kraju. W innym wpisie tutaj [link do następnego wpisu na blogu], jest zamieszczona relacja z konferencji, na której wyróżniono mnie za przekład inicjatywy code.org na język polski.

W pełni jest już dostępny zestaw łamigłówek Sztuka poezji, w których uczniowie mogą dodawać grafikę, dźwięki i animację do wiersza, by wyrazić w ten sposób nastrój, jaki im się udziela podczas jego czytania. Większość wierszy jest po angielsku, ale znajduje się tam również 5 wierszy po polsku. Ich autorem jest Pan Michał Rusinek, poety piszącego także dla dzieci, wcześniej był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1996 roku. Tą drogą składam Panu Michałowi Rusinkowi podziękowania za wybór i udostępnienie tych wierszy naszym uczniom.

Sztuka poezji to zestaw 9 łamigłówek, które mają na celu zaprogramowanie przy użyciu bloków tła dla wiersza, który jest widoczny po lewej stronie. Wybór wiersza następuje z rozwijanego menu u góry po lewej stronie – jest 5 wierszy po polsku, ich tytuły są napisane wielkimi literami. UWAGA. Wybór wierszy po polsku jest możliwy, gdy na stronie jest wybrany język polski. Proponujemy na początek odsłuchać lub odczytać napisy po polsku filmu, który pojawia się przed łamigłówkami. To bardzo ciekawa opowieść młodej poetki i informatyczki, której fascynacja programowaniem pozwala rozwijać się również jako poetce. Kolejne łamigłówki zawierają coraz bardzie urozmaicone środki wyrazu, którymi można przyozdobić wiersze. Na stronie można zapoznać się z dodatkowym komentarzem i obejrzeć przykładowe animacje towarzyszące wierszom.

Nadal polecamy znakomite zestawy łamigłówek Potańcówka i zachęcamy do obejrzenia tutaj (link https://code.org/dance) potańcówek, jakie stworzyli inni uczniowie. Łamigłówki AI dla oceanów (link do https://code.org/ai) stanowią proste wprowadzenie do uczenia maszynowego.

The Hour of Code™ jest inicjatywą Computer Science Education Week i Code.org, której celem jest udział milionów uczniów w godzinie informatyki i programowania komputerowego.

Tłumaczenie i koordynowanie inicjatywy GK w Polsce:
Maciej M.Sysło WWSI, Warszawa


Matura za:


Wakacje za:

 

 

Szkoła w chmurze Microsoft

unia europejska

Nagrody

Uczelnie

  • PG
  • UG
  • WSBG
  • PWSZ
  • EUH-E

Linki